Ofte stilte spørsmål

Under følger noen ofte stilte spørsmål, og svar på disse. Finner du likevel ikke svar på det du lurer på? Nøl ikke med å kontakte oss, så skal vi bistå deg så godt vi kan. 

Hvordan bestiller jeg time?

BUDAPEST: Vi vil tilpasse time(r) til deg i henhold til din reise. Det eneste du behøver å gjøre er å bestille flybilletter. Vennligst sjekk vår kapasitet i kalenderen vår før du bestiller. Er det mindre enn 15 dager til ønsket avreise, må du få bekreftet kapasitet per telefon/epost. 

Sjekk kalenderen vår

TROMSØ/TØNSBERG: Her kan du kontakte oss via kontaktskjema og kryss av for hvilken klinikk du ønsker time ved og hvordan du ønsker tilbakemelding, så vil vi kontakte deg for en time som skal passe deg. Vi vil også straks få opp “online-registereing”; det vil si at du kan velge ledig time gjennom våre nettsider.

Når er det ledig time?

Her kan du selv se hvor mye ledig kapasitet vi har fremover.

Gå til kalender
Jeg ønsker å endre min time, hvordan gjør jeg dette?

Velg hvilken klinikk du har time ved og kontakt oss via kontaktskjema og vi får da endret timen din til et tidspunkt som passer deg bedre.

Jeg ønsker å vite mer nøyaktig hva jeg behøver å gjøre av tannbehandling og pris på forhånd, kan jeg det?

Det er først etter klinisk undersøkelse at vi kan si nøyaktig angående behandling og pris.

I enkelte tilfeller kan vi antyde hva som, basert på vår erfaring, trolig kan være noe våre spesialister/tannleger vil anbefale å få gjort av tannbehandling, og for eksempel om det vil behøves flere behandlingsetapper.

Kontakt oss for en uforpliktende samtale for å se hvordan vi i ditt tilfelle best kan hjelp deg.

Jeg vet allerede hva jeg behøver av tannbehandling og lurer på om jeg kan få utført dette hos dere og hvilken pris dere har på det aktuelle?

Kontakt oss med informasjon om hva du behøver av tannbehandling/ditt allerede kostnadsoverslag, og vi ser frem til å komme tilbake til deg med informasjon og info omkring forespeilet behandling samt våre priser.

*gjør oppmerksom på at dette er priser estimert basert på oppgitt behandling; nøyaktig kostnadsoverslag foreligger kun etter klinisk undersøkelse. Det er også ulike forhold som gjør at forespeilet behandling kan endre seg etter undersøkelse. Ta kontakt for mer informasjon omkring dette. 

Jeg er usikker på hva jeg behøver av tannbehandling, kan dere hjelpe meg med å finne ut hva jeg behøver?

Basert på vår erfaring kan vi noen ganger anta hva våre tannleger/spesialister vil komme til å anbefale deg, kontakt oss for et tidspunkt som passer deg at vi ringer deg opp for en uforpliktende samtale. *Det er kun klinisk undersøkelse av spesialist/tannlege/tannpleier som kan gi nøyaktig svar på behandlingsbehov. 

Kan jeg få utført kontroll/årlig sjekk ved en av klinikkene i Norge, selv om behandlingen min er gjort hos dere i Budapest?

Dette er du meget velkommen til å gjøre. Du kan få utført årlig kontroll/sjekk ved klinikken vår i Tromsø eller Tønsberg, det om passer deg best. Kontakt ønsket klinikk og dem skal finne en time som passer deg.

Kan dere sende meg et kostnadsoverslag/prisoverslag på forhånd?

Vi kan dessverre ikke sende deg kostnadsoverslag/prisoverslag/behandlingsplan uten klinisk undersøkelse. Årsak til dette, er ulike forhold som avgjør behandlingen og som kun kan avdekkes under undersøkelse.

Ved klinikken vår i Budapest, er undersøkelse med kostnadsoverslag både uforpliktende og gratis.

*dersom du allerede har et kostnadsoverslag fra annen tannlege/klinikk, kan vi i dette tilfelle selvsagt oppgi våre priser på forespeilet behandling.

Jeg reiser alene, er ikke så bereist og snakker heller ikke engelsk; hvordan tenker dere at jeg vil kunne få utført behandling hos dere i Budapest?

Vi har mange som reiser til oss, som hverken snakker engelsk eller er noe særlig bereist. Vi kan betrygge om at det går så bra likevel. Når du ankommer Budapest, står vi i ankomsthallen og tar i mot deg, du blir kjørt direkte til klinikken/hotellet og vi har norsktalende personell som følger deg på klinikken til alle timer etc. I tillegg er det mange som er i samme situasjon som deg, og som reiser sammen med deg både ved ankomst og avreise. Kontakt oss gjerne hvis du har noen betenkeligheter eller ytterligere spørsmål omkring dette, slik at vi kan bistå deg ekstra før/under/etter reise, for din trygghet.

NB: Enkelte ganger i året arrangerer vi også gruppetur- dette kan da være et godt alternativ for deg, ta gjerne kontakt for informasjon om vår neste reise. 

Jeg har vært på behandling hos dere i Norge, og vil fortsette i Budapest- er dette mulig?

Ja dette er fult mulig. Har du fått behandling ved en av klinikkene våre i Norge, er du velkommer til å fortsette behandlingen i Budapest om du ønsker det. Kontakt oss eller si fra til din behandler, så skal vi bistå deg i dette. 

Det har oppstått noe med mine nye tenner, hva gjør jeg?

Da skal du ta kontakt med oss straks, slik at vi raskest mulig får konsultert med din tannlege og finne beste løsning for å hjelpe deg. Du kan gjerne kontakte oss per telefon, men du skal vite at vi likevel også vil be om at du sender, om mulig, bilde av det som har oppstått samt beskrivelse av hvordan det oppstod/hva som har skjedd- dette kan du enkelt gjøre gjennom vårt kontaktskjema på denne siden her til venstre. Vår email adresse ellers for slike henvendelser er kontakt@budapestklinikken.no.

 

Mine midlertidige tenner har falt av, hva gjør jeg?

Dette er alltid leit hvis tilfelle, men dessverre noe som kan skje fra tid til annen. Ofte får våre pasienter “langtids midlertidige kroner”. At det kalles langtids midlertige kroner peker mot materialet det er laget av. Ofte når man er på klinikken og venter på nye tenner, så vil man da få “korttids midlertidige kroner”- disse er laget av tannlegen selv og limes med et svakt sement fordi dem ikke skal brukes mer enn ei uke. 

Langtids midlertige kroner, som man reiser hjem med i ventetiden/helningstiden, er laget av tanntekniker og er sterke og realistiske men fortsatt av plastikk. Disse må ikke limes for sterkt da dem lett skal komme av igjen når behandlingen skal fortsettes og permanente kroner skal på plass. De må altså kunne fjernes uten at den preparerte tannen din under skades. 

Det er umulig å vite hvor lenge dem skal holde når dem limes på slik midlertidig, og vi ser at dette relativt ofte er noe som skjer. 

Den generelle praksisen som også mange andre tannleger følger er at hvis du returnerer til samme tannlege blir dette limt på igjen for deg gratis da dette er en enkel sak, men det gis dessverre ingen garantier på midlertidige løsninger og vi dekker ikke reise/opphold eller påliming ved annen klinikk enn en av våre klinikker. 

Ta kontakt med oss i et slik tilfelle og vi skal bistå deg så godt vi kan med en løsning som skal være god for deg. 

Ordner dere fly for meg?

Fly bestilles alltid selv av den enkelte. Da kan en få lagt opp reisen i henhold til hva som passer en selv. Vi kan likevel bistå deg i så måte at vi kan formidle kontakt slik at et reisebyrå ringer deg opp og bestiller billetter for deg.

Kontakt oss hvis du har vanskeligheter med bestiling av fly, så finner vi sammen en løsning for å hjelpe deg med dette.

Må jeg betale for oppholdet?

Den enkelte må betale selv for opphold, ja. Dette gjøres normalt ved ankomst at hotellene krever depositum innen man betaler ved utsjekk. 

For nye pasienter har vi det gode konsultasjonstilbudet vårt ved at man får dekket to netter på hotell (samt noe kompensasjon for fly), kr.2500,- Dette blir i praksis trukket fra din tannlegeregning.

Vi gjør reservasjonen på hotell for deg, dersom du ønsker å bo på Aquaworld der klinikken ligger eller ett av våre samarbeidshotell. Da får du våre gode priser og ekstra fordeler.

Hvordan kommer jeg meg fra flyplassen?

Når du lander på flyplassen i Budapest vil vårt transportselskap stå klar og vente på deg når du kommer ut i ankomsthallen. Se etter skilt med vår logo. Du vil så bli skysset, ofte med mange andre, til hotellet du skal bo på- dette helt gratis selvfølgelig. I tilfeller hvor det er kort tid til din første time (time får du utlevert i mappe eller brev av vår sjåfør som henter deg på flyplassen) vil du bli skysset direkte til klinikken for så å få skyss til hotellet senere. 

 

Får jeg dekt behandlingen av HELFO?

TROMSØ/TØNSBERG: Her har vi “direkterefusjon”. Det vil si at dersom tannlege finner diagnose, vil han kunne bruke takst som gjør at du betaler en viss egenandel. Spør din behandler om HELFO angående din spesifikke behandling, når du kommer til time, og du vil få mer informasjon.

BUDAPEST: Alle våre spesialister og tannleger er godkjente for HELFO og har norsk autorisasjon, følgelig har du også krav på refusjon på lik linje som om du fikk behandling i Norge, dersom du har diagnoser/tilstander som kan gi rett til stønad til tannbehandling. I tilfeller hvor våre spesialister/tannlege finner diagnose/tilstander, så vil klinikken ordne all nødvendig dokumentasjon til HELFO og ordne disse papirene for deg, slik at det bare er for deg å sende disse inn til HELFO. Vi gjør oppmerksom på at man på forhånd må legge ut for tannbehandlingen, og senere eventuelt får refundert fra HELFO det en har krav på. 

Du kan finner mer nøyaktig informasjon fra HELFO i boksen under.

Les mer om HELFO her
Kan jeg få finansiering?

Vi har avtale med Resurs Bank for finansiering om ønskelig. Her kan man hos dem få deres såkalte “Tannlegekonto” med faktura eller delbetaling. Les mer detaljert om dette her:  Resurs Bank Tannlegekonto

 

Jeg har grusom tannlegeskrekk, kan dere hjelp meg?

Det er mange som kommer til oss med tannlegeskrekk, i ulik grad. Vi har god og lang erfaring med tannbehandling for dem med tannlegeskrekk. Vi tilbyr også narkose dersom dette skulle være ønskelig.

Det vi ønsker du skal vite, er at du ikke er alene og mange finner andre i samme situasjon på klinikken og i “det norske hjørnet” på hotellet, som ofte hjelper. Vårt helsepersonell er her for å støtte deg så godt vi kan, både i forkant og under oppholdet. Det vi ofte ser, er at vonde minner av tidligere behandlinger ofte forsvinner eller at den nye erfaringen med tannbehandling hos oss gjør at opplevelsen både av å være på tannklinikken og selve tannbehandlingen blir noe helt annet enn man ofte ser for seg på forhånd og som vi vet av erfaring gjør at mange både kvier seg for å ta kontakt og utsetter til situasjonen blir slik at det kreves mer omfattende tannbehandling enn det i utgangspunktet kanskje ville gjort. 

I tillegg om du bor på hotellet hvor klinikken ligger, er du en heistur unna klinikken og kan slappe av på rommet ditt og vi ringer deg når det er klart- dette er noe vi får god tilbakemelding på hjelper fordi man blir litt roligere og slipper å sitte å vente på klinikken. 

Vi ringer deg gjerne opp for en samtale om det kan være første steg på veien. 

Kontaktskjema

Det er enkelt å komme i kontakt med oss. Fyll ut skjemaet under og send det inn så vil vi ta svare deg enten via epost eller telefon. Har du allerede kjøpt billetter til Budapest? Legg de ved så vi vet din reiserute.

Skippergata 7, 9008 Tromsø

Vi er åpen mandag – fredag,
08:15. – 20:00

Tlf: 413 81000

Budapest Klinikken Tønsberg AS
Fayes Gate 7,  Tønsberg

Vi er åpen mandag – fredag,
08:15. – 20:00

Tlf: 413 81000

Aquaworld Resort Budapest Hotel & Water Park
H-1044 Budapest, Íves út 16.

Vi er åpen mandag – fredag,
08:15. – 20:00

Tlf: 413 81000